Çevre Bilinci ve Geri Dönüşüm Farkındalığı

Çevre Bilinci ve Geri Dönüşüm Farkındalığı

Okulumuz Bilişim Teknolojileri Alan Öğretmeni Gülsüm ÖZDEMİR Sosyal Etkinlikler dersi kapsamında öğrencileri ile "Çevre Bilinci ve Geri Dönüşüm Farkındalığı" kazandırmak adına okulumuz öğretmen ve öğrencilerine anketler düzenlemiş ve anket sonuçlarını değerlendirmişlerdir.

Kendilerine ve öğrencilerine bu güzel etkinlik için teşekkür ederiz.

13.04.2023 93

TÜİK verilerine göre Türkiye’de kişi başına düşen günlük atık miktarı 1.17 kg’dır.

Bu durum çevremizi ve doğamızı koruyabilmemiz için geri dönüşümün ne kadar önemli bir hale geldiğini görmemizi sağlamaktadır. Biz okulumuz genelinde çevre bilinci oluşturmak ve geri dönüşümün önemi hakkında farkındalık yaratmak amacıyla; Sosyal Etkinlik dersi Çevre ve Doğa ünitesi ve Mesleki Gelişim Atölyesi dersi Çevre Koruma ünitesi kapsamında bir anket düzenledik. Anketin hazırlaması ve uygulanması aşamasında yardımcı olan 9/A ve 9/D sınıfı öğrencilerimizden Yunus ÖREN, Ayşe İNCE, Selahaddin Eyüp GÜLÜMSER, Berat Can BOZ, Efe BOSTAN, Kayra ÇÜMEN, Denizhan BUĞUTEKİN, Kaan BİLGİÇ, Berk KONAK’a teşekkür ederiz. 

 “ÇEVRE BİLİNCİ VE GERİ DÖNÜŞÜM FARKINDALIK” başlığını taşıyan anketimizin katılımcılarının %10’u öğretmen, %90’ı öğrencidir. Katılımcılarımıza bize zaman ayırdıkları ve sorularımızı içtenlikle cevapladıkları için teşekkür ederiz.

Anket sonuçlarını kısaca değerlendirmek gerekirse katılımcıların %90’ı Geri Dönüşüm’ün ne anlama geldiğini bildiği halde sadece %57’si geri dönüşüm logosundaki 3 okun AZALT, YENİDEN KULLAN, GERİ DÖNÜŞTÜR anlamına geldiğini bilmektedir.

Dişlerimi fırçalarken musluğu kapatırım (%81), kullanılmış pilleri atık pil kutusuna atarım (%79), Lamba ve elektronik aletleri sadece ihtiyaç duyduğumda açık bırakırım (%77), Bulunduğum yerden çıkarken odada kimse olup olmadığını kontrol eder ve ışıkları kapatırım. (%72) gibi tüketimin kontrollü yapılması (yani AZALT ilkesi) ile ilgili sorulara verilen cevaplar bu konuda belirli oranda bilinç düzeyine ulaşıldığını göstererek bizleri sevindirmiştir.

Katılımcılarımızın %64’ü not aldıkları kâğıdı tekrar kullanırken %68’i fotokopi esnasında kâğıdın iki yüzünü de kullanmayı tercih etmektedir. Kâğıt kullanımının kontrolsüz yapılmasının doğaya olan olumsuz katkısını hatırlatarak bu konuda daha çok çaba sarfetmemiz gerektiğini vurgulamak isteriz.

Geri dönüşümün olmazsa olmazı atıkları türlerine göre ayırmak ile ilgili olan “Okulumuzdaki geri dönüşüm kutularının yerlerini biliyorum (%60), Yemek hazırlama sırasında oluşan atık yağları lavaboya dökmeyip bir şişede biriktiriyorum (%55), Plastik atıkları farklı bir çöpte biriktiriyorum (%36)” sorularının sonuçlarına bakıldığında atıklarımızı gruplandırmada gelişim göstermemiz gerektiğini görüyoruz. 

Tek kullanımlık piller yerine sarj edilebilir pil kullanmaya dikkat ederim (%47), Not aldığım kağıtları tekrar kullanırım (%64) Geri Dönüşüm’ün YENİDEN KULLAN ilkesine uyma oranımız hakkında bize bir fikir vermektedir. 

 Ankete sorulan diğer sorular ve yüzdelik oranları aşağıdaki gibidir.

 

• Çevre sorunları, hava, su, toprak, radyoaktif kirlilik, gürültü ve atık konulu şikayet-ihbarları iletebildiğimiz telefon numarasını biliyorum. (%36) Bilmeyenler için hatırlatmak isteriz Çevre ve Şehircilik Hattı:  ALO 181

• Plastik poşet kullanımını azaltmak için alışverişe çıktığımda yanıma çanta alırım.(%55)

• Yere çöp atmam. (%57)

• Çevremde çöp kovası yoksa çöplerimi yere atarım (%38)

• Yerlere çöp atan birini gördüğümde uyarırım (%51)

• Okulumuzda çöp kutusu sayısı yeterlidir. (%70)

• Yakın mesafelere giderken otomobil/toplu taşıma araçları kullanmak yerine yürümeyi/bisiklete binmeyi tercih ederim. (%68)

• Bulunduğum yerden ayrılırken (kantin/sınıf/öğretmenler odası) çöplerimi orada bırakmayıp çöp kutusuna atarım. (%72)

 13-04-202313-04-202313-04-202313-04-202313-04-202313-04-202313-04-202313-04-202313-04-2023